Ilmaolympiapistoolin (olympiapistooli 10 m) varhaiset kehitysvaiheet Suomessa

1993 ammuttiin ensimmäinen Kotka Open -ilmaolympiapistoolikilpailu saksalaisten ampujien kehittämiin tauluihin. Mukana oli maailman parhaita olympiapistooliampujia Saksasta, Tanskasta ja Virosta. Kympin koko oli 22 mm, viitosen 154,5 mm ja mustan halkaisija 59,5 mm. Kilpailussa ammuttiin 12 kpl viiden laukauksen sarjoja. Kaikki samoilla 10 sekunnin käännöillä. Saksalaiset perustelivat tauluja ja ammuntaa sillä, että se olisi yhdistelmä vakiopistoolia; sama tähtäinkuva, nopeatempoinen ammunta ja 10 s, sekä olympiapistoolia; viiteen tauluu ja käännöt. Tämä siksi, ettei ISSF vaan ehdota, että olympialaisissa ammuttaisiin olympiapistooli ilma-aseilla. Näin ei kuitenkaan käynyt, joten uskalsimme myöhemmin ottaa nykyiset taulut käyttöön.

1994 Kotka Open

1995 Kotka Open, ensimmäiseen kansainväliseen kotiratakilpailuun osallistui 14 seurajoukkuetta; kaksi Saksasta, kaksi Sveitsistä, yksi Tanskasta ja kaksi Virosta sekä 7 joukkuetta Suomesta. 49 ampujaa otti osaa kilpailuun. Kilpailussa ammuttiin viiden laukauksen sarjoja 2 kpl 10” ja 2 kpl 8” sekä 2 kpl  6”. Kaksi puolikasta kuten olympiapistoolillakin. Säännöt olivat suomeksi, englanniksi ja saksaksi. Taulu muutettiin siten, että musta ulottui viitosen ulkoreunaan (154,5 mm).

1996 Kotka Open, toinen kansainvälinen kotiratakilpailu

1997 Kotka Open, kolmas kansainvälinen kotiratakilpailu. Samalla epävirallinen SM- ja AM-kilpailu. Tehtiin IOP-säännöt mitkä SAL hyväksyi. Ruotsissa sääntömme käännettiin ja otettiin käyttöön.

1998 Kotka Open, neljäs kansainvälinen kotiratakilpailu. 16 seurajoukkuetta; yksi Argentiinasta, yksi Englannista, kaksi Saksasta, kolme Tanskasta ja yksi Virosta sekä kahdeksan Suomesta. 57 ampujaa otti osaa kilpailuun. Tulospalvelu oli netissä osoitteessa: www.ampujainliitto.fi. Kilpailut olivat ensimmäiset SM- ja AM-kilpailut. SAL hyväksyi lajin viralliseksi. Tauluihin lisättiin valkoiset viikset kuten olympiapistooli 25 m tauluissakin oli.

1999 Kotka Open, viides kansainvälinen kotiratakilpailu, SM- ja AM-kilpailu

Rankingkilpailut alkoivat syksyllä; Hämeenlinna, Turku, Kotka, Mikkeli, Rauma ja finaali Hämeenlinnassa.

2000 Kotkassa: SM-kilpailut, IOP oli PM-kilpailuissa GP-lajina, GP-Finland kilpailut, kuudes kansainvälinen kotiratakilpailu. Rankingkilpailut; Hämeenlinna, Rauma, Viking Isabella, Kotka, Mikkeli ja Riihimäki SM/JSM.

IOP-finaaleja varten kehitettiin tulospalveluohjelma, jossa peruskilpailun 8 parasta ampuivat pudotuskilpailun. Vuosina 2003–2007 käytettiin SM-finaaleissa tätä ohjelmaa.

Autoimme virolaisia neuvotteluissa missä saatiin sovittua, että Steyr lahjoittaa LP-5 pyssyn sekä Rika-kääntölaitteet.  Näin he pystyivät osallistumaan järjestämiimme kansainvälisiin kotiratakilpailuihin. Virolaisten ampujien kanssa kilpailimme jopa epävirallisen maaottelun siten, että soitimme toisillemme tuloksen kun ampuja kerrallaan oli ampunut.

KAS huolehti kilpailijoistaan muun muassa hoitamalla heidän lentokenttäkuljetukset.

Kuvassa vasemmalta Jan Clausen, Ralf Schuman, saksan pistoolivalmentaja Peter Kraneis ja luultavasti itäblokin valmentaja ja ampuja kuin myös kuski Kari Lakka.

Ralf Schuman
Ralf Schuman Kotkassa.

Mussalossa ammuttiin 10 paikkaisella IOP-radalla varmaankin Kotka Open kisaa nykyisiin IOP tauluihin.

Ja historia jatkuu…